tisdag 11 mars 2014

Strösseltårta i svartvitt


För mig handlar bakandet inte bara om att baka en kaka. Den ska sedan dekoreras och göras vacker och därefter ska den fotas och bilderna redigeras. Jag kan helt ärligt säga att de fyra delarna är lika viktiga för mig och jag njuter lika mycket av varje steg. Att äta upp tårtan... ja det är förstås höjdpunkten. Speciellt om tårtan är såhär liten och så syndigt fylld med choklad som denna.


Jag har använt Martha Stewarts recept på one bowl chokolate cake. Kärnmjölken har jag bytt ut mot youghurt. När jag bakar efter amerikanska recept använder jag en måttsats jag köpte som är i cups vilket underlättar. Gradantalet står inte i Celsius men den här tårtan är bakad på 175 grader.



Det är många som frågar mig vad jag använder för formar när jag bakar. Den här tårtan är 10 cm i diameter och ca 7 cm på höjden. En alldeles lagom liten tårta för en familj på fyra. På Scrapbruket kan du hitta min favorittårtform. Min är 12 cm i diameter, så just den här tårtan är inte bakad i den. Bakar man den mängd som ett vanligt tårtrecept innehåller är det ganska lagom att baka ut den på två gånger i en 12 cm form. Då får du två riktigt höga tårtbottnar men kanske får du baka dem längre än receptet skriver.

Själv har jag fyra stycken 10 cm formar och det är precis perfekt för en vanlig smet, jag får då fyra normaltjocka bottnar som med fördel kan delas i två delar. De små 10 cm formarna är definitivt den bästa investering jag gjort i mitt tårtbakande! Du hittar 10 cm-formen här.


Den här tårtan är fylld med en syndigt god ganasch som är gjord på mörk choklad, grädde, rom och starkt kaffe.

Blomman har jag gjort av den fantastiskt lättjobbade sockerpastan som finns på Scrapbruket. Jag har tillsatt lite CMC för att få den ännu mer elastisk. Sockerpastan är av märket Culpit och du hittar den här.

Inga kommentarer: