fredag 22 mars 2013

KOLLAGEBAKGRUNDSPAPPER

Nu när jag kommit igång att göra youtubefilmer som en galning, kommer också en del idéer som får fäste. En sak var ju när jag köpte den fina postmärkes-stämpeln från KaiserCraft (som för övrigt, tillsammans med Prima Marketing och Stampendous) gör fina och roliga s k clear stamps).
När jag höll den stämpeln i min hand, kände jag att den verkligen var användbar på alla sätt och vis, då man kunde stämpla den som den var - eller bara delar av den - antingen på höger- eller vänstersidan, eller upptill eller nedtill på papperet :-). Detta var starten för följande projekt!

Jag har stämplat med olika nyanser av Archival ink-dynorna. Jag väljer just Archival ink-dynorna, från det faktum, att jag kan spraya med olika bläckfärger över dem (utan att de blöder), om jag så skulle vilja, då de är vattenfasta :-).

På detta papper har jag använt mig av flera olika stämplar. Du har länkarna till några av dem här:
KaiserCraft - Postmarks
Stampendous - Air Travel
KaiserCraft - Journey
KaiserCraft - Imagine
KaiserCraft -  Treasure
Prima Marketing - Tea Thyme




Jag hade stämplat upp den inverterade bakgrundsstämpeln (remnants cms130) till ett annat projekt, men valt att låta bli att använda det. Kanske skulle det passa på detta alster istället :-).


Och när jag väl limmat fast den svarta "planschen",  kände jag för att jobba med något stort motiv. Som tur var, fick jag tag i en stor dockstämpel (Doll with pocket dress (Prima Marketing)) :-).


Jag sprayade med wild honey och pumice stone (distress ink refillflaskor) på ett papper, innan jag stämplade upp själva klänningsdelen på underlaget. Jag fortsatte sedan med en bakgrundsstämpel från KaiserCraft (bubblewrap).


Jag jobbade in en annan bit av papperet med distress stain-färgen pumice stone och valde att stämpla upp klännings-fickorna med den färgen. Jag limmade sedan på detaljerna på klippdockan. 


Vykort och kuvert i olika former och storlekar verkar fånga mitt intresse. Här är ett litet vykort som jag tänkte kunde passa på detta alster (Welcome to Paris (Prima Marketing). Jag har sedan stämplat med Tim Holtz lilla textstämpel "the journey is the destination" från hans hundrade stämpelset Odds and Ends.


Det lilla stämpelsetet med s k washi tape-stämplar (decorative tape pieces) var något som fångade min blick. Och för att bryta den ljusa färgskalan på papperet, valde jag att bryta av det hela med några svarta detaljer här och där.




KaiserCraft har också några käcka textstämpelset. Texten på dockans klänning kommer från ett sådant set.


När jag väl stämplat och klurat en stund, kände jag för att hitta ett bra användningsområde för stämpelkollage-papperet, varför jag beslutade mig för att göra en resejournal av den, med den som framsida.


Den fina rivna kanten tycker jag kommer fram särskilt väl mot den svarta wellpappen.


Sen hittade jag något fint i stämpelväg i följande: "remember that something incredibly wonderful is always possible" (från samma KaiserCraft-textstämpelset som ovan). 

Inga kommentarer: