fredag 7 december 2012

ETT HELVITT POP UP-KORT

Jag var på Frändescrappen lördagen innan första advent. Vi fick i utmaning att göra ett kort i vitt. Den enda färg som tilläts var stämpelfärgen till konturerna på ett motiv (vi fick alltså inte färglägga det)... Jag passade på att prova en pop up-vikning på detta kort och började med att dekorera kortet invändigt.


Jag stansade ut pop up-formen i vitt papper. Du ser den i bilden nedanför. (Stansmallen funkar finfint i t ex Big Shot-stansmaskinen).


Så här ser pop up-funktionen ut från sidan...


Därefter torrembossade jag ena halvan av papperet med Tim Holtz kuvert (diamond plate - riveted metal)... Jag tycker fantastiskt mycket om Timpans torrembossingkuvert, då de verkligen ger en djup prägling! Här har du en länk till massor av strukturplattor hos Scrapbruket.


På den andra delen stansade jag till överdelen med en On the edge-stansmall (ornate) från Timpan....




Jag stansade ut några små granar från samme man (mini pine tree & holly set)...

Tomten från Kenny K fick vara omålad, eftersom utmaningen krävde det...


Jag stansade ut en cirkel ur ett bit vit wellpapp. Även om wellpappen är hård, så går det att få fram former med hjälp av tunna stansmallar. Förhöjningarna sjunker dock något...
Sedan stansade jag ut en etikett (mini labels) med Timpans movers and shapers-stansmall - som jag sedan torrembossade med ett notkuvert (postcard and sheet music).


Jag valde att använda mig av en underbar julhälsning från Slöjd-Detaljer - Nu är det jul igen... Och jag måste nog medge att det är årets favoritjulstämpel :-).


Jag hittade en rund stämpel som det står 24 dec - Tomtens verkstad, Tomten 173 000, Tomteboda på... Jag tror att stämpeln kommer från Reprint. Jag gjorde en extra-pop up-funktion till den, så att den står ut en bit från tomtens säck, men ändå kan vika ned sig när situationen så kräver.

Jag lånade en snöflingestans (alpine snowflake) från min pysselvän Agneta och stansade ut några snöflingor och satte dem på små plastremsor, som jag gömde bakom wellpappen.
Till en början hade jag dem hängande fritt från kortet, men eftersom det blev svårt att vika ihop kortet, valde jag att limma fast dem med limpistolen.



De utstansade granarna satte jag lite här och där för att bygga upp ett djup.

Jag hittade också en fräck stämpel som ser ut som en vägskylt och säger Tomtebo 100 km. Jag valde att sätta dit den, tillsammans med en snurrblomma som jag gjort själv av en cirkel.



På framsidan finns samma tomte igen. Ja, jag måste bara medge att jag blev störtförälskad i honom :-). Det är en riktig Disney-tomte, som Annelie på Scrapbruket säger :-).


Jag skar till en bit vit wellpapp och satte det som bas. Att göra helvita kort handlar ju om att skapa en känsla för struktur :-).
Jag hade några utstansade granar kvar, så det var ju lika bra att bli av med dem...


Detsamma gällde den sista snöflingan som jag satte lite glitterlim på...

Jag stansade sedan ut en form med Spellbinders frimärkes-stansmall (postage stamps) och torrembossade den med Timpans vykorts-kuvert (postcard and sheet music). Jag har också manglat fram ett s k oktagon-nät (honeycomb) (stansmallen kommer från Cheery Lynn).

1 kommentar:

Stephi sa...

men guuu va snyggt