tisdag 20 maj 2014

En låtsastårta



Jag har faktiskt inte hunnit baka den senaste tiden, varken lust eller tid har infunnit sig och kanske är det helt naturligt nu när dagarna är ljusare och annat lockar mer.

Istället tänkte jag visa en tårta (som egentligen bara är en dummy) som jag gjorde för ett tag sedan. Jag ville absolut testa att göra så kallade "frills" utmed kanterna på tårtan. Det ser avancerat ut, det tar lite tid men är inte speciellt svårt.



Jag ville även testa att måla på sockerpastan. Jag använde pulverfärger och borstade försiktigt på.Resultatet visar att et är något jag kan träna mer på :)

Tårtor med "frills" var extremt populära ett tag. Jag tycker de är fantastiskt vackra och gjorde en variant jag tyckte om. Eftersom detta är en dummy använde jag flowerpaste, lät det torka och borstade sedan på lite pulverfärg på de yttersta kanterna. Jag använde grönt och brunt som jag blandat. 

Blomman är min "egen design" och riktigt lätt att göra. 

Som du ser är färgen inte speciellt framträdande, det var heller inte min målsättning.

Material jag har använt är sockerpasta, i butiken hittar du märket Culpit som jag verkligen kan rekommendera, pulverfärg och pastafärg för att färga in sockerpastan till blomman. Du hittar allt här.

Inga kommentarer: