måndag 6 januari 2014

Vårkänslor!


Så här när alla julhelger är över är det lätt att få vårlängtan. Det var precis vad jag hade när jag gjorde dekorationerna till denna tårta. Om ni funderar över de stora vita blommorna, ska de föreställa Dogwood och utstickarna jag använt för dem kan du vinna i min egen blogg.

Den här tårtan blev inte riktigt som jag hade tänkt  mig. Fast jag vet faktiskt inte om en tårta någonsin blivit vad jag från början tänkt mig. På ett sätt är jag väldigt nöjd med den. Jag tror aldrig jag lyckats klä in tårtan i sockerpasta eller marsipan så perfekt som denna, lite längre ned visar jag dig hur jag gjorde. Däremot är jag mindre nöjd med de handmålade detaljerna och det kanske inte är så konstigt då det är mitt allra första försök.

Jag har använt gelefärger att måla för hand med på tårtan.
Locket på tårtan är av marsipan som jag färgat rosa.
Blommorna är av flowerpaste som jag färglagt med pulverfärger.
Allt hittar du i butiken under Baking goods.
Tårtreceptet hittar du i min blogg.


Jag har använt gelefärger, grönt och blått för att målapåmarsipanen. För att kunna måla med dem kan man med fördel tunna ut dem med lite vit sprit. 

Klä en hög tårta med fondant

Idag tänkte jag visa dig steg för steg hur man enklast klär in en hög tårta i marsipan, sockerpasta eller marshmellowfondant. Den här metoden är kanske inte den som proffsen föredrar, men den ger dig, med relativt lite träning en rak och fin tårta med skrapa kanter. 

 Det första steget är alltid att spackla tårtan med smörkräm eller ganasche. Ju bättre underarbete, desto bättre slutresultat. När du är färdig med underarbetet bör tårtan stå kallt i minst en halvtimme så att krämen stelnar.
Jag använder här bakformen jag bakat tårtan i för att mäta ungefär hur stor toppen är.


Kavla ut din fondant (sockerpasta, marsipan eller marshmellowfondant) på en bit bakplåtspapper. Ca 3-4 mm tycker jag är lagom.
Använd formen för att skära ut en cirkel i fondanten.
Med hjälp av smörpappret lyfter du locket på tårtan till tårtan. Var försiktig så du inte får fingermärken på tårtan. Dra av smörpappret när locket sitter på rätt ställe.
Använd gärna en smoother för att släta till locket och fästa det på smörkrämen.
Mät nu tårtans höjd och omkrets. Jag gör det enkelt för mig och måttar med en rulle bakplåtspapper.
 Klipp till en bit bakplåtspapper som motsvarar omkretsen av din tårta. Kavla fondanten så att den täcker bakplåtspapprets mått.
Skär bort överskottet så att du får samma storlek som på bakplåtspappret. Du kan ta till lite extra på längden.
Rulla nu en rulle av din fondant med bakplåtspappret inuti.
Klä tårtan på samma sätt som om du skulle bandagera ett ben. Rulla alltså på fondantrullen och se till att överkanten går kant i kant med locket. Där rullen möts lägger du kanterna ovan varandra. Skär igenom bägge bitarna och ta sedan loss den undre biten så får du ett lock som möts perfekt.
Dra med fingret runt de kanter där fondanten möts och försök fäst ihop dem så gott det går. Ibland kan man ta lite vatten på fingret.



Som du ser måttade jag dåligt. Min marsipan räckte inte ända ned på tårtan och det skilde nästan en centimeter. Jag använde min smoother och med cirkulära nedåtgående rörelser kunde jag dra ut marsipanet så att det slutligen gick ända ned. Får du för mycket fondant nedtill är det bara att skära bort det med en vass kniv.




Inga kommentarer: