måndag 27 januari 2014

En dröm i rosa


Den här tårtan festade vi på redan förra helgen. Det verkar faktiskt som vi fått ett favorittårta som vi alla älskar i familjen. Receptet hittar du här. Detta är en perfekt tårta för den som inte tycker om grädde då all grädde kan bytas ut mot Marsan.

Du hittar vit marsipan, geléfärger, pulverfärger (29 kr), sockerpasta i alla nyanser och flowerpaste på Scrapbruket.



Jag har fortsatt att testa att måla på tårtan för hand. Det är ett marsipanlock på tårtan och jag har använt geléfärg för att måla på den. En av mina lärdomar är att färgen behöver vara ganska tjock för att bli täckande vilket gör att den också blir ganska mörk, så om man vill ha ljusa färger bör man införskaffa ljusa färger. Som väl är har ju Scrapbruket geléfärger till det smått otroliga priset 29 kr. Det är dessutom inga dåliga färger utan från Squires Kitchen.

Man kan också måla med pulverfärger, principen är ungefär densamma, man späder ut dem med lite genomskinligt sprit, tex vodka. Jag brukar glömma av denna möjlighet när jag väl sitter och ska måla så jag har faktiskt inte testat detta. Pulverfärger har jag däremot på blommorna som alla från början var vita och gjorda i flowerpaste. Även pulverfärgerna har ett riktigt bra pris hos Scrapbruket.


Som jag skrev är det ett marsipanlock på denna tårta som är ca 12 cm i diameter och 12 cm hög. Till den storleken gick det åt ganska exakt 260 g marsipan, utkavlad till ca 3-4 mm tjocklek. Marsipan säljs i paket om 500 g oftast vilket jag tycker är ganska lagom då jag inte är tillräckligt duktig på att kavla ut det för att jag ska klara mig med exakt vad som går åt. Även om du klär tårtan med sockerpasta skulle jag rekommendera att du köper minst 500 g.

Det går utmärkt att blanda ihop olika färger eller färga in med geléfärg, vare sig du väljer sockerpasta eller marsipan. Ska du färga in en hel klump på 500g kan det vara en bra idé att ta mindre bitar åt gången och räkna med att du får knåda en stund. Att knåda degen, oavsett om det är marsipan eller sockerpasta, är för övrigt ganska bra, den blir mer elastiskt och lättare att klä tårtan med den då.

Inga kommentarer: