lördag 8 juli 2017

TIMPANS HIPSTERKATT

Jag gillar Tim Holtz härliga hipsterkatt-stämpel. Den är min absoluta favorit. Men jag hoppas att jag, med tiden, ska lära mig att tycka om de andra också.

Jag har lekt med fyra olika tekniker för att skapa bakgrunder bakom huvudmotivet, som jag "maskat av" med en utstansad form av katten...
Stämpelsetet heter Hipster CMS288. Den kan vara slut hos Scrapbruket just nu, men mejla dem (info at scrapbruket punkt com), för att se när de kommer in på nytt :).

 

Stansmallarna kommer från Sizzix. Här är länken till gruppen. Även denna kan vara tillfälligt slut.


För att stämpla med textstämplar på akvarellpapper med lite gräng (lite textur), använde jag mig av Tim Holtz Stamping Platform, bara för att försäkra mig om att avtrycket blev så bra som möjligt, främst med solida stämplar - d v s texter med fet font.
(Om Timpans stämplingsverktyg är slut, kan du kolla efter MISTIstor, mellan, mini).

Som du ser, blir den utstansade formen riktigt bra. Det blir ingen vit skugga runt, utan den sluter tätt kring motivet. 


Denna stämpel fick jag färga in tre gånger med Distress Oxide ink, för att få den att täcka ordentligt. Jag har kommit att tycka oerhört mycket om just Distress Oxide ink-dynorna och längtar efter att de 12 kommande färgerna :). 




Här är alla fyra bakgrundsalternativ tillsammans.

Den första uppe i vänster hörn: 
Jag har maskat av katten och lagt på en schablon/stencil och jobbat in versamark-"klister" (vattenstämpeldyna), som får embossingpulvret att fästa. Därefter har jag hällt olikfärgade embossingpulver (det finns jättefina från Ranger) här och där på papperet och hällt tillbaka in i burken, innan jag har fortsatt med nästa färg. Jag har sedan fönat alla pulver med en embossingfön. Det funkar tyvärr inte att föna med hårtork, eftersom pulvret flyger all sin väg. Embossingfönen värmer mer än den blåser.

Den andra upp i höger hörn:
Jag har maskat av katten och färgat in bakgrunden med blå distressfärger. Jag har använt mig av en pensel, för att få en mjukhet i infärgningen. Därefter har jag stämplat med tre stycken stämplar över den.



Den tredje i vänster nederhörn: 
Jag har maskat av katten och stämplat med text- och sifferstämplar över motivet.

Den fjärde i höger nederhörn:
Jag har maskat av katten och jobbat in mönster med hjälp av schabloner/stenciler, distress oxide ink och penslar.


Här är en samlad bild på alla - efter att jag har färglagt katterna med akvarellfärger.


Här kan du se lite av texturen som embossingpulvret ger.
Det man ska tänka på nu, är väl att det kan vara svårt att få något att fästa på det pulverembossade underlaget, i o m att det blir en plastig yta, när pulvret smälter. 


Här ser du katten med schabloner/stenciler bakom sig... i två steg...
Den första med bara schablonerna...


Och här den andra, med textstämplar från BoBunny (Take note) bakom sig...
Jag lade på masken igen, för att undvika att texterna hamnade på huvudmotivet.



Här är katten med massor av text- och sifferstämplar bakom sig... Stämplarna kommer från olika stämpelset med Tim Holtz / Stampers Anonymous.


Och här är den sista, som jag tycker inte är riktigt färdig än...
Jag har fortsatt jobba lite med denna, genom att skapa en blekningseffekt med hjälp av schabloner och våtservetter. Våtservetterna hade dock lite färg från tidigare - vilket resulterade i att bakgrunden fick en lite gulaktig ton.
Jag kan tänka mig att jag fortsätter att stämpla på papperet - med katt-masken på... för att skapa en bakgrund som katten kan poppa upp från. 

Inga kommentarer: