lördag 1 juli 2017

KUL MED SCHABLONER, STANSMALLAR OCH STÄMPELFÄRGER

Det här året har jag verkligen gått "all in" när det kommer till schabloner/stencilerstämpeldynor och penslar :). 

(Jag har köpt mina rundpenslar på Jula. De finns i två olika storlekar. Jag tycker att båda är lika bra, och jag föredrar att ha båda storlekarna, för då kan jag anpassa dem till olika typer av schabloner).



Här kommer ett långt inlägg på olika sätt att jobba med ovanstående saker.

På den första bilden, har jag behållit negativet från den utstansade "dockan" och lagt den över ett papper. Jag har sedan jobbat in svart stämpelfärg runt om formen, för att skapa en svart figur. (du ser det lite bättre lite längre ned i inlägget...)
Om du inte har en människa som stansmall - kan du alltid testa med någon annan form... Det går också bra att nyttja schabloner som du har både negativ och postiv till :). 


I nästa bild, ser du hur det ser ut när jag har jobbat in med schablonerna över "dockan". För att låta papperet ligga kvar över den svarta ytan, kan det vara bra att använda post it-liknande lim... Jag använder mig av Re Mount-spray eller Stick & Spray (temporary adhesive).



Jag har använt mig av schabloner från Nellie Snellen.
Chickenwire
Graphical
Pattern #3

Scrapbruket har en himla massa roliga schabloner...
 


Här ser du skillnaden mellan att ha något längs kanterna på papperet och ett papper utan falska sömmar eller textstämplar...
Jag tycker att det högra ser lite mer "naket" ut...
Falsksömstämplarna kommer från 49 and Market.




Här har du några exempel på "dockor" med schablonmönster på sig... De är rätt så fräcka, tycker jag :). Man kan givetvis fortsätta "jobba" på dem, med t ex textstämplar eller genom att sota längs kanterna, så att de får en bättre kontur :).


Här får du en bättre uppfattning av hur det första steget ser ut - om du bortser från det mönstrade papperet som ligger under... Jag jobbar således ganska slarvigt med en liten svart stämpeldyna - gärna droppformad (memento inkprima fluid chalk eller kanske en "vanlig dyna + fingerdutt...) - för att skapa en kontur.
Jag har sedan lagt ett papper under (som jag färgat in med schabloner och stämpelfärg), för att göra en fräck figur :). I praktiken kan du använda mönsterpapper för att skapa detta :).

Prickig schablon från Nellie Snellen - Pattern #2
Stor-fläckig schablon från Nellie Snellen - Bricks


Distress oxide ink-dynorna är riktigt roligt att jobba med - speciellt på svart papper.
Om du dessutom sprayar lite vatten på stämpelfärgen, poppar den upp några steg. Färgen blir lite mer intensiv :).

Schabloner från Tim Holtz:
Roses
Concerto
Brick wall


Man måste dock tänka på att distress oxide ink-färgen ALLTID kommer att reagera på vatten. Detta gör att det kan vara bra att försegla stämpelfärgen med t ex Micro glaze (Ranger eller JudiKins) eller liknande - för att undvika att färgen smetar ut sig.
Låt dock stämpelfärgen torka en liten stund innan du gör det :).
Schablonerna på det svarta papperet kommer från Tim Holtz.

Inga kommentarer: