måndag 10 februari 2014

Tårta för Alla Hjärtans Dag



Snart är det Alla hjärtans dag och vad passar då bättre än att fira sin älskade med en liten söt tårta? Bakar du en liten form, som denna som är 10 cm i diameter, blir tårtan extra gullig och dessutom hög.

Den här tårtan festade vi på igår och bara för att göra sambon glad är det en helt vanlig sockerkaka som gömmer sig under dekorationerna. Jag använde receptet från Sju sorters kakor och delade upp i fyra formar. Fyllningen är gjord på mandelmassa blandad med vispgrädde och bara för att den ska bli lite mer stabil är det dessutom lite gelatin i. De mjuka sockerkaksbottnarna är kanske inte idealet för en riktigt så här hög tårta då den blev en aning svajig men mjuk och god.



Jag har använt sockerpasta från Scrapbruket, av märket Culpit. Det är en lättjobbad och smidig massa som enkelt formade sig runt tårtan utan att gå sönder. Höga tårtor brukar annars vara svåra att klä. Däremot kunde jag kavlat ut sockerpastan lite tjockare eftersom den sträckte ut sig så mycket och blev därmed lite genomskinlig. Så mitt tips är att inte kavla den tunnare än 5-8 mm. Till den här pyttelilla tårtan använde jag drygt ett paket sockermassa men mycket av massan finns kvar. Ska du klä en mer normalstor tårta bör du ha minst två paket, gärna tre i början, så att du har gott om massa att kavla ut. Såvida du inte redan är proffs på att täcka tårtor förstås.


Blomman har jag gjort med en pionutstickare och använt flowerpaste för att kunna göra kronbladen tunna och hållbara. De små pistillerna är inte ätbara. Även flowerpaste hittar du hos Scrapbruket. Jag har färgat in massan med geléfärg.



Inga kommentarer: