onsdag 28 september 2011

Min nya ÄLSKLING...ecraft maskinen

För några veckor sedan blev jag lycklig ägare till en eCraft skärmaskin.
Det är en skärmaskin som du kan använda antingen som den är eller uppkopplad till din dator.

Efter att ha testat den, så måste jag säga att jag har blivit förälskad.
Den är lätt att förstå sig på, och du kan skära ut figurer, typsnitt och former i storleken 1"-12".
Visst är det lite läckert!

Den fungerar med som Slice maskinen med olika SD kort, men fördelen med denna är att du kan skära ut upp till hela 12" (30 cm). Till denna maskin behöver du heller inte någon klistrig skärmatta. Vilket jag tycker underlättar! SD korten till Slicen är inte kompatibel med denna, utan man behöver köpa Craftwells egna SD kort. Med maskinen medföljer ett SD kort, kort,"Fundamentels 1", vilket är detta kort:

  

Antingen styr du ecraften från maskinens knappar och LCD skärm eller så styr du maskinens val via datorn och det tillhörande software programmet som du laddar ned från Craftwells hemsida. Med några klick på maskinen väljer du figur, spegelvänd, skugga och storlek och antal. Med skugga menas att man först skär ut figuren i en storlek och sedan väljer man att skära ut den som skugga. Maskinen skär då ut figuren i någon storlek större. Detta blir en snygg effekt då man kan limma upp figuren på en bit cardstock och får en  skugga runt, se bild nedan (fisken)



Maskinen skriver ut alla true typsnitt som du har på datorn. Software programmet är lättförståeligtoch googlar man på ecraft så får man upp en mängd olika you tube videos med tips och ideer. Nedan följer en
video om software programmet:

  

Om man vill ladda ned bilder från nätet att skära ut så är det SVG format som gäller på bilderna. Man kan använda alla bildformat om man är kunnig på hur man omvandlar bildformat eller så måste man köpa ett omvandlar program t.ex. "Make the craft" som kan omvandla Jpeg bilder till SVG format.
Eller, så kan man som jag, googla på free SVG bilder.

På Internet hittar man en mängd gratis bilder  som man kan spara ned på sin dator. Kom ihåg bara att det måste vara SVG format. Något som också är bra med software programmet är att du kan få en förhandsvisning på hur alla SD kort ser ut, och på så sett kunna titta närmare på de olika kortens innehåll.

Scrapbruket har en mängd SD kort som beställningsvara. De kostar 369 kr och dessa hittar du HÄR.

Med eCraften kan du också rita på dina bilder som du skär ut. I maskinens skärare sitter både en penna och en kniv som gör att du antingen kan skära eller rita på din bild. Men även använda dig av dem båda på samma bild t.ex. skära ut en kanin där pennan ritar detaljerna som ögon och nos på bilden.

Eftersom man inte behöver använda någon klistrig skärmatta, så kan man behöva ställa in taggar vid vissa figurer. Detta gäller oftast vid figurer med flera skärlinjer d.v.s när man skär både en yttre och en inre linje. Men efter att ha googlat runt kom jag till en video, där man tipsar om att man kan slippa ställa i taggar genom att ha ett cardstock papper inunder det pappret som man skall skära ut från. Cardstocken gör så att pappret inte glider. Här nedanför följer en you tube video på hur man ställer in taggarna.


HÄR hittar ni tipset på hur ni kan skära ut utan taggar.

Jag har idag gjort ytterligare en layout med hjälp av min eCraft, så här blev den:


Vågorna, fisken, ankaret och bokstäverna har jag skurit ut med min eCraft.


Vågorna förstorade jag och skar ut med eCraften, därefter embossade jag den med Tim Holtz embossingplatta. På ankaret ser ni hur jag har skurit ut motivet två gånger och använt mig av shadow funktionen.

Nedan ser ni fler motiv som jag har skurit ut:

Dessa är ifrån SD kortet:

Nedan följer en sammanfattning av vad eCraften innehåller:

Denna maskin har en 2,8 "svartvit LCD-skärm och innehåller följande:


  • Grundläggande 1 Design kort eCraftshop Pro Software (laddas ned när du registrerar din maskin) 
  •  2 svarta pennor
  • pappersmagasin och Roller (inget mer stök med skärmattor!) Antingen matar du in pappret från fronten eller från baksidan. Unik design hanterar papper upp till 12 "(30.5cm) bred upp till någon valfri längd 
  •  Ritar och skär utan att ändra från blad till penna 
  •  SD Image-kort, med hundratals prisvärda mönster att välja mellan 
  •  Effekt: 110V - 240V (fungerar med svenska eluttag)  


eCraften hittar du HÄR.



1 kommentar:

Bimsan sa...

Har en CraftRobo och funderade på att uppgradera till Cameo men nu blir jag sugen på denna. Åh, alla dessa beslut :)