lördag 18 november 2017

SPECIALVIKT KORT MED DISTRESSPRODUKTER - STORSTADSTEMA

Nu, när jag har fått blodad tand för Tim Holtz olika distressprodukter, kan jag inte få nog av dem :)...  
  • distress ink (vanliga - vattenlösliga stämpeldynor) (dessa finns i två olika storlekar)
  • distress oxide ink (en dyna med blandning av både vattenlösliga och täckande effekter :))
  • reinker-flaskor till ovanstående produkter
  • distress paint (tunnflytande akrylfärg)
  • distress stain (flytande vattenlöslig "stämpeldyna")
  • distress spray stain (flytande vattenlöslig "stämpeldyna" - i sprayform)
  • distress crayons (en krita med vattenlösliga egenskaper - i blött tillstånd)
  • distress markers (akvarell-färgläggningspennor)
Och när det kommer till mixed media-produkter, syftar jag på dessa...
  • Grit Paste
  • Distress collage mediums
  • Micro Glaze
  • Crackle paint (rock candy)
...


Ända sedan jag lärde mig att göra ett specialvikt kort som kallas för Upright Z-fold card (lodrätt z-vikt kort) (tack, Malin Wiberg), har jag sett på stansmallar (dies) med helt andra ögon. Och när jag fick syn på dessa stansmallar från Tim Holtz/Sizzix (Cityscape skyline), ville jag göra ett kort med resetema och en fräck överdel :).
Som du ser, innehåller det här setet två olika hus-längor. Tanken är väl att man ska kunna skapa ett djup med flera lager av hus ...


I och med att stansmallarna i det här setet från Tim Holtz/Sizzix, är menade att stansa ut skyline-figuren helt och hållet, fick jag ändra min teknik... Jag manglade inte igenom hela papperet, utan stannade där jag trodde att jag skulle kunna behålla dem i själva kortbasen :). 




Jag började med att torrembossa ett papper, med en embossingfolder från Marianne Design.
Tim Holtz/Sizzix har givetvis egna, härliga embossingfoldrar, men jag gillar att variera mig med olika format. De har enbart avlånga dito, för t ex A2-stora kort. Andra företag gör kvadratiska, vilket öppnar upp spelfältet för kvadratiska kort :). Jag gillar att kunna välja själv :). 

Jag har sprayat bakgrunden med Distress spray stain-färger (weaterhed wood, antique linen, scattered straw och pumice stone). Jag har därefter, dragit på Pumice Stone Distress ink-dyna, för att framhäva bokstäverna.

Den söta helikoptern finns, tillsammans med andra fordon, i ett stansmallsset som heter Cityscape Commute (Tim Holtz/Sizzix).



Jag har färgat in helikoptern med distress stain-duttar (rött och silver), och därefter täckt det med Glossy Accents, för att ge det lite effekt och stadga. Glossy accents-flaskan, finns numera i två storlekar.


Jag har också stansat ut den härliga ramen som kallas för Ornate frame - Tim Holtz/Sizzix. Den är en av mina favorit-ram-stansmallar. Jag har målat den med vit gesso.

Jag har även stansat ut några byggnader, från ett annat Cityscape-stansmalls-set (Cityscape Metropolis), från Tim Holtz/Sizzix.
Jag har färgat dem med Distress spray stain-färger... Jag tror att det var Rusty Hinge, Scattered Straw och Brushed Pewter, som jag använde till dessa...

Ordet Explore, har jag stansat ut med ett av orden i ett set med handskrivna ord... Handwritten Journey - Tim Holtz/Sizzix.

På senare tid, har jag även valt att utmana mig själv till att jobba mer med s k mixed media-produkter som ostduk (cheese cloth), halkmattskydd och glas-glitter (Finnabair/Prima) samt små kulor (Art Stones - Finnabair/Prima). Dessa skapar ett intresse för ögat :).
Jag har limmat fast dem med ett genomskligt lim från Aleens. Jag har därefter hällt på lite Glossy Accents, för att säkerställa att de inte ramlar av...


Jag har även nyttjat ett genomskinligt krackeleringslack, som kallas för Distress Crackle paint - Clear Rock Candy.

Inga kommentarer: