lördag 23 september 2017

ETT LODRÄTT HALLOWEENKORT MED SAKER FRÅN TIM HOLTZ

Halloween är min favorit-prova på olika tekniker-årstid. Det är då jag släpper loss min fantasi och testar olika saker :). 
I detta inlägg kommer du att se prov på både pulverembossing, utstansade ord och torrembossing. Du kommer också att se stillbilder från min process, kring att göra ett halloweenkort.

Här har jag lekt lite med de finfina stansmallarna för att få ut orden fright och wicked (Tim Holtz/Sizzix - Vintage Spirits).
Jag har stansat ut dem ur vitt papper/boksidepapper och sedan pulverembossat dem.




Spindelväven har jag pulverembossat med vitt embossingpulver. Bakgrundsstämpeln finns i stämpelsetet Skulls and Cobwebs med en damaskstämpel, från Tim Holtz/Stampers Anonymous.

Det är himla käckt att använda sig av en stämpel-positionerare, utifall att man inte täcker hela motivet inför stämplingen. Jag har använt mig av Tim Holtz Stamping Platform, men det går ju lika bra med t ex MistiPrecision Press o s v.


   

Nu till något annat... 
Här har jag använt mig av en finfin torrembossingfolder, som dock tvingade mig att tänka till när jag skulle mangla den genom den elektriska big shot-stansmaskinen.



Det funkade inte med två skärplattor, som det brukar göra med andra embossingfoldrar. Jag fick lägga till 4-6 lager papper istället. Och tror du inte att den fastnade i maskinen. Jag försökte få den att gå igenom, men icke sa nicke. Jag gick ned för att hämta en gummiklubba, redo att banka ut den... Men så fick jag för mig att jag skulle använda mig av back-knappen, och vips, så kom den ut. Sicken tur. Men som sagt. Det är trixigt det där med vissa embossingfoldrar och vissa maskiner.

Jag hade färgat in bakgrunden med olika nyanser av distressfärger, innan jag gick över det hela med Walnut Stain. Jag avslutade det hela med att dra på vit stämpeldyna, för att få fram en mjölkighet på ytan. Jag tycker att det ser riktigt fräckt ut :). (Tyvärr sög distressfärgen in det vita, vilket resulterade i att det blev lite lila-aktigt. Jag försökte fixa det med vitt embossingpulver, men det blev inte bra ;-(...). 

Ett varningens ord måste dock utfärdas, i o m att distressfärgen reagerar på fukt/vatten, vilket gjorde att den smutsade ned min fina vita dyna... :(.



Här har jag gjort en kortbas till ett lodrätt z-vikt kort, med en härligt spretig topp :). Jag har använt mig av den härliga kantstansmallen Twisted Edge från Tim Holtz/Sizzix.
Jag har sprayat papperet med ett tunt lager Antique Linen Distress stainfrån Tim Holtz/Rangers Distress-serie.



Och här testar jag hur det skulle kunna se ut med ett limegrön-pulverembossat ord (som också har dekorerats med lite mixed metallic fran-tage-pulver från Stampendous).


Här ser du ordet i närbild.
Jag har duttat med VersaMark ("klisterdyna") över ordet, lite här och där, för att få pulvret att fästa, med hjälp av en värmefön (heat tool).


Och nu tillbaka till det första alstret :)...
Det blev ett upprätt z-vikt kort till slut :).

Jag har stansat ut en spindel, stämplat på det med textstämpel och färgat in det med Distress stain.
När det har torkat, har jag duttat på lite VersaMark och sedan hällt på genomskinligt embossingpulver och smält pulvret, så att det fick en blank yta.


Här ser du spindeln i närbild...


Och här kommer ordet Fright igen...


Och här kommer en närbild på toppdelen, med de där swirliga trädgrenarna.


Det blev ett långt inlägg, men jag valde att göra så här, för att själv minnas min process :).

Inga kommentarer: