lördag 12 september 2015

ETT GRATTISKORT MED TIM HOLTZ BIRD CRAZY-STÄMPLAR

 Jag minns, att när jag började pyssla (göra handgjorda kort), så tyckte mycket om att göra "egna" mönsterpapper med småstämplar. Nu, när jag fick tag i de underbara tillbehörsstämplarna från Tim Holtz bird crazy-serie, kunde jag inte låta bli att ta en tur längs Minneslunden och stämpla ett bakgrundspapper med presentpaket :). 


Jag har gjort ett stafflikort, dels för att jag tycker om själva formatet, men också för att jag tycker att det är ett käckt sätt att få kortet att stå upp hos mottagaren, utan att den välter med vinden eller för att papperet börja bångna.

När man väl satt igång och stämpla - kan slutresultatet ibland bli "övermäktigt" och på något sätt ta bort fokus från huvudmotivet... Detta hände med detta papper, varför jag valde att stansa ut en kvadrat ur papperet - så att jag bara fick en ram kvar. Jag stansade ut kvadraten med en stansmall som ger hål - som om jag hade sytt med en symaskin... Det är ett enkelt sätt att få lite effekt :).

Jag har stansat ut fågeln med tillhörande stansmall. Det jag, tyvärr erfarit tidigare - och även nu, är att det är svårt att få stansmallen att placera sig "precis" på rätt ställe. Jag stämplade först och stansade sedan ut två gånger, utan att lyckas. Sedan gjorde jag det omvända genom att stansa ut formen först och sedan stämpla dit motivet...
Det är alltid lite trixigt att lyckas med gummistämplar - även cling mount-stämplar - eftersom man inte ser genom dem. I det här fallet, hamnade ju formen under stämpeln - och då kunde jag inte se var papperet var. 
Kanske skall jag ta och prova min stamp-a-ma-jig nästa gång - för att öka precisionsgraden vid stämplandet... 



DESSA VAROR HAR JAG ANVÄNT:crazy talk








Tim Holtz/Sizzix - Bird crazy die set


Jag har stansat ut kvadraten med "söm"kant med hjälp av en stansmall från Lawn Fawn - Stitched square. Du hittar likvärdiga produkter från bl a Memory box och CreaLies hos Scrapbruket:

Memory Box - Stitched squares 



Inga kommentarer: