måndag 20 januari 2014

One Direction som tårta

One Direction Cake

Som ni vet gillar jag blommor, både på mina layouter och tårtor. Att skapa en tårta utan blommor skrämde mig en aning måste jag erkänna, men faktiskt så blev resultatet inte alls så pjåkigt som jag var oroad för att det skulle bli.

Under det vita marsipanlocket döljer sig två chokladbottnar och en jordgubbsbotten.

Så här gör du för att sätta på en siluett eller mönster på tårtan.
  1. Skriv ut mönstret och klipp ut det. 
  2. Kavla ut en lagom stor bit sockerpasta eller marsipan på en bit bakplåtspapper. Du kan kavla det riktigt tunt. 
  3. Lägg ditt mönster på den utkavlade sockerpastan, med framsidan nedåt och skär ut mönstret med en skalpell. om du trycker till lite försiktigt fastnar pappret på sockerpastan.
  4. Ta bort överflödig sockerpasta och lyft bort mallen. Klipp bort det mesta av bakplåtspappret så att du kan passa in ditt mönster där det ska sitta.
  5. Pensla mönstret med lite vatten, lyft upp det med bakplåtspappret och tryck försiktigt fast det på tårtan.
  6. Dra loss bakplåtspappret försiktigt.

Till den här tårtan har jag använt vit marsipan som lock. De svarta och röda detaljerna är sockerpasta. Allt hittar du hos Scrapbruket.



One Direction Cake

Inga kommentarer: