torsdag 4 oktober 2018

CLOCK

Hej!

I dag vill jag visa er en klocka som jag har gjort om lite grann.


Allt började med att jag hittade en gammaldags klocka på en loppis. Klockan var lite trasig. Dels så hade den ena visaren trillat bort och det gick inte att ställa in tiden rätt. Så jag köpte den för 25 kr och plockade isär den helt.

När jag endast hade ett tomt skal kvar så målade jag på ett lager svart gesso så det täckte hela klockans skal och de runda delarna upptill.
När gesson hade torkat så gick jag lös med Finnabairs Red Rust paste kit. Jag duttade med färgen som är lite grusig i konsistensen så den täckte alla delar. Sedan duttade jag på med Dark Brown Rust paste och sedan även med lite lite green Rust paste.
Jag blev totalförälskad i färgerna. Otroligt lätta att arbeta med och dryga! Sånt gillar jag. Saker som räcker länge.
Jag hade också några kugghjul som fick samma behandling. Först svart gesso och sedan
rost-färgerna. Jag limmade fast de tunga kugghjulen med limpistol för att de verkligen ska sitta fast.



När utsidan kändes klar så gick jag loss på insidan.
Där inne byggde jag upp som om klockan hade exploderat och siffror, kugghjul och urtavla hade pajat helt.
Här använde jag ett annat kit från finnabair/prima. PATINA EFFECT PASTE.
På bakgrunden (som inte syns så bra) och på de stora siffrorna målade jag först med en kopparfärg. Sedan en grön färg som hade lite sandig konsistens. Sedan gnuggade jag med fingertopparna med den blå färgen. Då fick man till den där patina utseendet.



Här nedan ser ni kugghjulen som jag stansade ut i lite tjockare papper. Dom fick samma behandling som själva klockan. 


Så om ni hittar nån fin klocka på nån loppis, så kanske du blir inspirerad till att skapa något liknande.

Ha en underbar dag!

//Madde

Inga kommentarer: