måndag 5 december 2016

UPPRÄTT Z-VIKT SKAK-KORT

Jag har gjort ett upprätt/lodrätt z-vikt kort med skakkortfunktion :). Det är kul att testa olika möjligheter, för att se var man hamnar och hur man kan kombinera de olika scrapsaker man har :). 



I bakgrunden ser du en julig bakgrundsstämpel från Vilda Stamps (Jultextkit A6, V755). Där finns många juliga ord:
julmat, pyssel, bästa högtiden på året, mysiga stunder, advent, pepparkakor, jultomten, nötter, glädje, glögg, hyacinter, ljus, julmust, julpynt, dofter, lussekatter, familj 

I samma stämpelset hittar du även två andra stämplar:
Jag behöver ingen julklapp. Jag har ju dig.
När du slutar tro på tomten, får du strumpor i julklapp. 



Toppen av kortbasen har jag stansat ut med en kantstans från Tim Holtz/Sizzix
Jag lägger upp en bild på många fler kantstansmallar, för att påminna er om bra alternativ för att stansa ut överkanten med :). 
Jag har använt mig av den som är längst ut till  höger, i översta raden (Brackets).
Utifall du blir nyfiken på de andra kantstansmallarna, heter de som följer:
File tabs, Plaque and Postage, Scallops, Brackets
Townscape, Iron gate, Srollwork, Snow flurries 
(och det finns ännu fler än dessa...) (de är i o f s inte dagsfärska, men du kan ju ha tur att ändå hitta dem i någon butik eller på någon pyssel-loppis :))



Jag har glittrat det utstansade nätmönstret med stickles (mina favoriter är bl a Crystal, Diamond. Icicle och Star Dust), för att ge det lite extra karaktär :).



I påsen ser du både stjärnkonfetti, paljetter och lite glitter. Det är riktigt kul att göra skakkort och använda sig av diverse smådekorationer :).

Nätmönstret har jag stansat fram med en stansmall från Spellbinders Glass effects. I paketet finns det två stansmallar... En som stansar ut själva nätet och en lite större form, som ger dig en bakgrund att fästa den på.


Jag har använt samma stämpel från Vilda Stamps en gång till, för att få ut budskapet "bästa högtiden på året".
Jag gillar kollageordstämplar, i o m att man kan plocka ut det man vill, för att lyfta fram något speciellt. Man kan antingen stämpla bara det aktuella ordet eller så stämplar man upp hela ordet och klipper ut det man vill ha. Man kan också köpa en extra stämpel och klippa isär den, för att få separata ord att jobba med :). Man kan även, med hjälp av t ex MISTI eller Precision Press (från We R Memory Keepers) färglägga ett av orden med en avvikande färg... :).

Inga kommentarer: