torsdag 19 maj 2016

EN MIXED MEDIA-TAVLA... MED EN FJÄRIL

Äntligen är jag igång och försöker mig på att skapa Finnabairinspirerade alster. Ibland känns det svårt att beträda ny mark, men efter att ha kollat på filmer på youtube samt samlat på mig minnesbilder på fina alster på pintrest, har jag gjort ett nytt försök :).
Nedan ser du alstret i flera foton - och längre ned finns även en film, som jag lagt upp på youtube. 


 



Jag har använt mig av en stämpel som jag designat åt Vilda Stamps. Den ingår i ett kit med flera stämplar. Jag har stämplat den på en bit krympplast och sedan stansat ut den med en fin basform från Spellbinders, innan jag krympt ned det med en embossingfön. (Tänk på att stämpla med StazOn, för att få färgen att torka snabbt)





Fjärilen är utstansad med en stansmall från Sizzix (ingår i startkitet, när man köper den lilla stansmaskinen Big Shot från Sizzix).



Fjärilen har en kalligrafipennspets som kropp.


Här är en film som visar projektets djup...




Jag har använt mig av kugghjul, mellanringar m m som jag fick i en cykelaffär. Det kan i o f s hända att det är mopeddelar också :).
För att bli av med "brötet" jag hade kvar efter en omsortering av mina dekorationer, utmanade jag mig själv att använda det som jag inte hittade en given plats för. Jag limmade fast en bit wellpapp på canvasduken, som jag manipulerade lite grann, för att dra fram den fina wellpapp-strukturen. Det var riktigt kul att skapa struktur utan schabloner och strukturpasta :).

Siffrorna är utstansade i plast, med en härlig alfabetstansmall (word play) från Tim Holtz.



A-bokstaven kommer från ett set med grungeboard-bokstäver.

Jag har även limmat fast en permanentspole, en liten plastgaffel, 2 tops, en hopfällbar korkskruv, plast-kulekedja, lite spets, chipboardblommor, återförslutbar flask-kork, pappersblommor, resin/platsblommor, småplocks-gaffel, plastfigur, pappersrosor och resin-blommor (the Trinket Parlour), knappar, kugghjul och metallbrickor m m. Även en bit cykelkedja limmades fast, tillsammans med lite hopsnurrade snören samt två små bitar zigzag-band.

Allt är övermålat med vit gesso, i omgångar, för att få så bra täckning som möjligt.
Jag har använt en embossingfön emellanåt, för att påskynda torktiden.

Det kan vara värt att tänka på, att när man använder sig av vattenbaserade sprayfärger, som t ex distress spray stain, så blir det en väldigt lång torktid på hela projektet, även om man använder en embossingfön. Det kan vara bättre att måla med akrylfärg, i o m att det det blir vattenfast när det torkat. Jag kom just att tänka på att även Distress-seriens paint, blir permanent. Kanske ska jag testa det nästa gång :).

Jag har duttat lite här och där med brun-guldfärgad inka gold-skimmerpasta, för att få mera liv i helheten.

Inga kommentarer: