lördag 7 mars 2015

ETT HANDGJORT KORT MED MARINT TEMA

Jag blir alltid på glatt humör när jag skall göra något alster med båt- och sjötema (havstema) :). Kanske har jag varit sjöman i ett tidigare liv, för jag trivs med tanken att åka båt och vara nära vatten.
(Min mammas tvillingbror, seglade på de olika haven... Kanske är det därifrån jag fått min inspiration... Eller att jag är född i Kotka, som ju är en hamnstad i Finland)...
Om min mor hade levt, hade det varit hennes födelsedag, tillsammans med morbror Mattis, idag. Men eftersom hon gick bort den 7 oktober 2011, kan det här kortet endast glädja den ena i syskonparet. Onnea Matille!!!

Jag har stansat ut en finfin kvadrat med "våg"hörn med hjälp av Spellbinders stansmall Labels 41 - Decorative Accents.



Jag tejpade fast bakstycket till den utstansade ramen med washi tape, eftersom jag ville att de skulle hålla ihop lite bättre - och för att jag på ett enklare sätt skulle få fäst dem på en bit wellpapp. Jag tycker också om det faktum att inte allt sitter fast mot bakgrunden, så jag låter bli att sätta lim på alla intrikata delar.



Sedan drog jag slumpvis upp en stämpel från min resetema-låda och fann en finfin segelbåt med vågor som hörde till. (Kanske var det de "vågiga" hörnen på den utstansade pappersbiten som drog mig till havet... :).)
Jag provade att stämpla dem på ett grovgrängat akvarellpapper och och blev positivt överraskad av resultatet, så jag beslutade mig för att använda dem :). Ett stort plus är också att stämplarna är väldigt BILLIGA :) (hos Scrapbruket kostar de inte mer än 17 kr (februari 2015))!
Stämplarna kommer från ScrapBerry - Seaside sailingship.


Jag skar ut smala remsor ur det uppstämplade segelskeppet, för att låta den blå himlen lysa igenom seglen :). 

Jag monterade båten med en bit 3D-tejp (foam tape). Vågen monterade jag med två bitar 3D-tejp. 



Jag vill låta stämpelmotivet tala för sig själv, så lämnar kortet relativt enkelt. Jag skar till en kortbas av samma akvarellpapper som jag stämplade motiven på. Jag tycker om att använda vackra (grängade) kraftiga papper till mina kortbaser :).

...

Jag gick och grunnade på att göra ett kort till, som jag kan skicka som ett grattiskort till någon :).
Men jag ville inte göra den exakt likadan. Jag emboss-stämplade båt- och vågmotiven samt färglade dem lite grann.
Jag har färglagt motiven med distress markerpennor och vattenbehållarpensel. 


Inga kommentarer: