lördag 28 juni 2014

ETT MIXED MEDIA-UPPSLAG I EN LITEN BOK

Här är ett upplägg jag inspirerats av fantastiskt duktiga Rach0113 på Youtube. Hon gör snygga saker och det finns alltid något att låta sig inspireras av :-).

Den här gången har jag härmat på rätt bra... :-)

Bakgrunden är målad med vit gesso. Sedan har jag målat - lite slarvigt med turkos akrylfärg. Jag har smetat ut "resterna" längs kanterna - för att inte ha samma intensitet på hela upplägget. Jag har också torkat av överflödet av turkos akrylfärg - med en baby wipe. Detta gjorde att gesson kröp fram underifrån... Detta bidrog till ett djup... 
Därefter letade jag fram en stencil med diamantmönster/harlekinmönster och duttade på en annan turkos färg - något mörkare - för att skapa en bakgrund. Du kan givetvis använda dig av en stämpel och stämpelfärg som passar bra för att göra bakgrunder med :-)... 


Därefter har jag smetat på guldfärgad akrylfärg - lite här och där... bara för att skapa intresse...


Därefter limmade jag fast några remsor från en gammal boksida. Jag har därefter smetat på lite vit gesso - med fingrarna - för att inte låta boksidobitarna sticka ut för mycket...
På vissa ställen kom jag ihåg att dra med svart krita runt papperen - för att få fram ett sotigt intryck.


Därefter drog jag på någon slags struktur-pasta - Ferro... - med hjälp av en stencil med litet mönster och en spatel. (tile texture heter den stencil jag använt (från Crafters Workshop) ... fast i storlek 6*6 tum)


Slutligen använde jag mig av en stämpel från KaiserCraft (kolla in de prisvärda stämplarna...): Life isn't tied with a bow, but it's still a gift.
Jag har stämplat med röd stämpelfärg och sedan klippt isär uttrycket, för att skapa mera liv i upplägget. Jag har smutsat ned kanterna med hjälp av en kökssvamp och svart stämpelfärg. Jag har sedan limmat fast allt med hjälp av en limpistol.


Så här ser allt ut... igen:

Inga kommentarer: