tisdag 8 april 2014

Vintage rose tårta och en beskrivning på rosen




Det finns inget roligare än att se en blomma växa fram, eller en tårta få sin form, eller mer spännande än att kavla ut ett sockerpastalock och se om det kommer spricka när jag lägger det på tårtan, eller att fota tårtan och se om bilderna blir bra, för att inte tala om att smaka på den...

Ja du hör. Jag vet exakt vad som är roligast med att baka.

Den här tårtan är gjord på one bowl chokladbottnar fyllda med nougatganasch och spacklad med chokladganasch. En dröm i choklad alltså.

Som dekoration har jag använt Culpits sockerpasta i Fuchsia och flowerpaste i vitt som jag blandat ihop med för att få de blekrosa nyanserna på blommorna. Locket är av samma sockerpasta från Culpit (jag älskar hur lättarbetad den är!) Den stora vita blomman har jag penslat med lite Rainbow Dust i färgerna Primrose och Lime Zest som jag delvis blandat ihop. Jag har använt samma nyanser till rosbladen som från början var vita. Produkterna hittar du till ett riktigt bra pris hos Scrapbruket.



Den här gången har jag frossat i nougat, choklad, sockerblommor och foton. Men om du fortsätter att scrolla lovar jag att du hittar en beskrivning på hur man gör en av de två rosorna.


Den här blomman är gjord med en utstickare som heter quicky peony. Det är fem utstickare varav den största är ca 13 cm i diameter. Det blir alltså rejäla blommor med den. Här har jag använt alla storlekar upp till näst största.


Här har jag gjort en rosranka genom att rulla ihop två kronblad som jag stuckit ut med mina rosutstickare. Du ser den längre ned på bild. Skulle jag bara köpa en enda utstickare så skulle det vara just den, ofta säljs den i set om tre olika storlekar. Bladen har jag trådat och lika så blommorna för att kunna sätta ihop till en ranka.


Även de små blommorna har fått det fina pärlströsslet som center och de är också fästa på tråd för att kunna komma en bit ut från tårtan. De kräver absolut inga förkunskaper för att du ska kunna göra dem och de är väldigt dekorativa tycker jag men de kräver en liten utstickare. Jag har gjort två olika sorters rosor, det är själva mitten som skiljer dem åt.



Beskrivning ros

Att göra en ros är egentligen inte speciellt svårt men det kan vara lite pilligt. Vill man att den ska se naturtrogen ut så kan det vara bra att träna lite på den. Det viktiga är att använda Flower paste som gör det möjligt att göra kronbladen riktigt tunna utan att de går sönder. 

Verktyg bra att ha:
Kavel
Silikonunderlägg 
Rosutstickare i tre storlekar
Kulverktyg
Veiner
En tandpetare
Skumgummimatta
Pensel och vatten, alternativt Edible glue från Culpit 

Börja med att forma en liten degbit enligt bilden och stick i en tandpetare. Har du bättre planering låter du den torka vilket tar några timmar. 


Använd den minsta utstickaren och stick ut en blomma. 
Lägg blomman på silikonunderlägget och använd kulverktyget för att tunna ut kanterna av blomman. Detta moment fick jag träna en del på innan jag lyckades. Det är viktigt att blomman är tillräckligt torr för att inte verktyget ska fastna på det. Pudra med florsocker om det vill fastna. Har du inget kulverktyg kan du säkert hitta en liten sked eller liknande bland köksbesticken som fungerar lika bra. 

Fäst kronbladen mot droppformen du gjort tidigare. Pensla på lite vatten för att få dem att fästa mot droppen. 

Så här ungefär ska det se ut när du är klar. 

Fortsätt enligt samma metod med nästa blomma. Jag stack ut en i samma storlek som tidigare.

Om du har en veiner kan du rulla den mot kronbladen för att ge rosen lite struktur. 
Fortsätt att sticka ut två medium blommor och två stora och fortsätt att bygga på blommat. Försök att med fingrarna ge kronbladen en naturlig form. 


Så här ser den färdiga rosen ut.




Inga kommentarer: