måndag 16 december 2013

ETT LITET RÖTT PAKET MED VITA SNÖREN

Hej alla pysselglada!

Visste du att Scrapbruket inte bara säljer underbara scrapsaker utan också lika underbara baksaker? Vid en första tanke så kanske du undrar vad dessa två hobbies har gemensamt, men faktum är att baka vackra och goda bakverk inte alls är så långt ifrån att scrappa. Det är rent av så att vissa scrapsaker fungerar alldeles utmärkt till att använda i bakandet. I alla fall om man har lust att prova på att baka någon av de tårtor och bakverk jag föredrar att baka.

Jag som skriver heter Monika Martinson och är ny, stolt, bakinspiratör på Scrapbruket. Även om jag sedan i april i år hellre ägnar mig åt att skapa tårtor än layouter så är jag kanske mest känd för de flesta som Moma. Hon som scrappar blommigt och romantiskt skulle de som känner mig säga. Scrappat har jag gjort sedan min dotter föddes för drygt nio år sedan. Numera håller jag mig mest till att göra ett och annat kort, några få layouter och att rita stämplar. Men allra helst står jag i köket och testar nya sätt att dekorera en tårta och nya fyllningar. Behöver jag säga att jag snart måste byta ut min garderob?

Vill du se mer av mina alster hittar du dem på bloggen sweeterwithsugar.se

Men nu är det nog om mig. Istället tänkte jag bjuda dig på helgens tårta, en underbar choklad och jordgubbstårta, dekorerad som det där perfekta paketet man bara vill öppna för att se innehållet i. Jag bjuder också på en enkel steg för stegbeskrivning på hur du gör rosetten till tårtpaketet. Längst ned hittar du de produkter jag använt från Scrapbruket.


De som känner mig vet att jag är helt galet tokig i prickigt, i synnerhet i rödvitprickigt. Med andra ord skulle jag inte kunnat göra en tårta mer "mig" än denna.

Tårtan är klädd med röd sockerpasta. De vita prickarna och raka banden är gjorda av marsipan och rosetten är gjord i Flowerpaste som är en variant av sockerpasta. Skillnaden är att man kan kavla ut Flowerpaste riktigt tunt och att det sedan snabbt stelnar och blir hårt och lite mer tåligt än sockerpasta. På Scrapbruket hittar du Flower och modelingpaste från Renshaw.

Min tårtform mäter 12.5 cm i diameter så det är en liten men hög tårta detta. Du behöver ungefär 2-3 paket sockerpasta för att klä en sådan tårta, lite beroende på hur tjockt du kavlar ut degen. I butiken hittar du en form som mäter 10 cm i diameter och är 7,5 cm hög. Jag kan varmt rekommendera denna form, en halv sats av din egen favorittårtbotten ger en lagom stor tårta för en normalstor familj. 

Så här gjorde jag rosetten på tårtan. . 
Kavla ut en bit flowerpaste ca 1-2 mm tunt. Använd en vass kniv för att skära remsor, ca 2x11 cm. En rullkniv eller skalpell är utmärkt att skära med. Var aktsam om din flowerpaste, den torkar snabbt så förvara alltid det du inte använder i tätslutande plast. 

Forma små bågar av remsorna och sätt hushållspapper i bågarna för att de ska behålla sin form.

Sätt ihop fyra bågar. 

Fortsätt att forma bågar men skär av yttersta delen av dem så att ändarna blir smalare. Sätt sedan fast dessa mellan bågarna du redan satt ihop.

Fortsätt att forma bågar, lite kortare och mindre för andra raden. Prova dig fram till lämpligt utseende.
I mitten fick jag plats med två bågar till som jag satte fast genom att peta in dem i mitten med ett av mina modelleringsverktyg.

Jag ville mjuka upp rosetten med små skruvade band som jag stack in här och var bland de stora bågarna. Den här flowerpasten är mycket tacksam att arbeta med, den behåller sin form redan efter en knapp minut. Om man är försiktig kan man alltså snabbt modellera fram den färdiga formen utan att behöva störas av pappret.





Så här såg tårtan ut när den var uppskuren. De mörka bottnarna är choklad, i mitten jordgubbssmak. Fyllning av chokladbollskräm och jordgubbar. Runt om har jag spacklat med smörkräm, smaksatt med rom. Både smörkrämen och jordgubbsbotten är färgad med Squires Kitchen Professional Paste Food Colour - Poinsettia (Xmas Red). Jag måste faktiskt tipsa om att Scrapbruket har ett väldigt bra pris på sina färger!

Lyck till med ditt bakprojekt!

Inga kommentarer: