måndag 30 december 2013

DEKORERAD KAKA


Så här års känns det som kalasen är lite tätare och tillfällen att fira kommer lite oftare. Kanske är det bara för att det snart är dags att fira nyår. Hur det än är tänkte jag idag inspirera med några enkla men vackert dekorerade kakor som du bakar snabbt och dekorerar lätt. Jag lovar, du behöver inte ens vara speciellt konstnärligt lagd för att gå till de här kakorna. De passar utmärkt som en liten gåva när du går bort eller varför inte till nyårsgästerna att ta med hem?


För att göra kakorna behöver du ungefär det som du ser på bilden.
  • Kavel, rund utstickare och underlägg
  • Pulverfärg, jag använde färgen light teal Rainbow Dust
  • Sockerpasta fån Culpit, jag använde färgen ivory. Gillar du marsipan bättre hittar du det här.  
  • För att spritsa ut glasyren använde jag en engångspåse och spritsen nr 2
  • Lite vatten för att fästa sockerpastan och en mjuk pensel
  • Schablon som jag stansade ut själv med en stans
  • En sats med kex, det recept jag använt mig av hittar du nederst i detta inlägg. Jag kan tyvärr inte säga att det är ett speciellt bra recept, degen blev svår att baka ut och kakorna blev ojämna trots att de bakas utan bakpulver och ägg. Jag kommer definitivt prova andra recept i jakten på de perfekta, släta kakorna. 

Börja med att knåda sockerpasta mjuk. Kavla ut den tunt på ditt underlägg. Använd majsena eller florsocker om den klibbar. Lägg på din schablon och dutta på pulverfärgen försiktigt med en mjuk pensel.

Så här såg det ut när jag tog bort schablonen och blåst bort överflödig färg. Jag fortsatte att lägga på schablonen och dutta på färg så att mönstret flöt ihop lite. Därefter använde jag den runda utstickaren för att sticka ut lagom stora bitar som jag sedan fästa på mina kex.


Runt kanterna på sockerpastan spritsade ut små prickar av glasyr. Ett tips för att få den perfekta konsistensen är att dra i smeten med en kniv. Det ska ta ca 15 sekunder för att smeten ska bli helt slät på ytan igen. Jag spritsade också ut en halv snöflinga och några små prickar lite här och där.


På det mindre kexet i bakgrunden använde jag min schablon och försökte spritsa ut en snöflinga efter den.


Paketera dina kex i fina påsar med en liten rosett runt om du tänker ge bort dem.

Recept vaniljkakor
300 g rumsvarmt smör
2 tsk vaniljpulver
1,5 dl socker
ca 6,5 dl vetemjöl.

Vispa rumsvarmt smör och socker och vaniljsocker pösigt. Blanda i mjölet och gör en deg.
Kavla ut på mjölat bakbord, eller mellan två bakplåtspapper om du i likhet med mig har svårt att få degen smidig. Kavla inte ut allt för tunt, då blir kakorna för spröda och de bubblar sig gärna.

Baka på 175 grader i mitten av ugnen, ca 8-10 minuter. Låt dem svalna på plåten.

Glasyr
1 äggvita
1 krm ättiksprit
4 dl florsocker
Eventuellt några droppar vatten för rätt konsistens.

Blanda ihop allt till en smidig smet. Dra en kniv genom för att avgöra om konsistensen är rätt. Smeten ska lägga sig slät efter 15 sekunder.


Inga kommentarer: